Балакучість — це профзахворювання вчителя. І якщо з учнями ми ще як-небудь себе стримуємо, то вже на батьківських зборах, «дорвавшись» до батьків, починаємо говорити, говорити… А ось як розговорити батьків? Може, застосуємо до них навчальні прийоми? Почнемо з розминки? Дійсно, це дуже важливо, аби батьки одне в одного (а не лише в учителя) питали поради, щоб спочатку складалася особлива батьківська кооперація, спільність. Це потрібно і їм самим: батьки розуміють одне одного зовсім інакше, ніж ми, вчителі, їх. Потрібно і вчителю: у нього з’являється можливість дізнатись, що батькам насправді потрібно і важливо від нас почути. А то ми, вчителі, починаємо батьківські збори зі своїх безцінних спостережень, оцінювань. А батькам, можливо, потрібно зовсім інше. Що? Як це з’ясувати? Адже відверто говорити вони побоюються…
Як же спровокувати батьків на спілкування одне з одним? Отже, розпочнемо.
- «Шапка запитань»
Ідея «шапки запитань» полягає в тому, що батьки складають одне одному запитання-записки, кладуть їх у шапку, потім витягують — кому яка дістанеться. Як відповідати — радяться парами (хоча, нагадуємо, трійки стабільніше: якщо раптом «коса найде на камінь», то тут потрібний третій).
Щоб усе йшло добре, бажано дотримувати соціоігрової режисури. Вона нехитра — давати завдання маленькими кроками: «Розберіть аркуші. Готово? Тоді приготуйте ручки. Тепер записку в шапку». І так далі.
Типи запитань — класичні.
Перший тип — запитання формальне. Воно на взаємну перевірку батьками свого знання шкільного життя та порядків: «Коли востаннє був диктант?», «Коли ваша дитина була черговою в класі?», «Скільки…?», «Де…?», «Куди…?» тощо.
Із другим типом запитань учителю краще не поспішати. Коли майже всі батьки пройдуться класом до першої парти, щоб покласти свої записки в шапку — ось тоді можна і перейти до пояснення другого запитання. Його потрібно побудувати за такою конструкцією: «Я думаю ось-що і так-то, а ви?».
Третій тип— «я не знаю»: «Я не знаю, як мені вкласти сина вчасно спати» тощо.
Ще раз нагадуємо, якщо вчитель все звалить в одну кучу (в одне завдання): зараз, мовляв, ви візьмете, потім напишете, а після покладете і почнете відповідати,— то в результаті всі будуть сидіти, склавши руки. Якщо ж просуватися маленькими кроками, то режисура спрацює: батьки потихеньку і розворушаться, і розбалакаються. Головне — вчителю запастися співчуттям, терпінням і мужністю їх не перебивати.
«Шапка запитань» зручна тим, що батьки бачать, що до рупору істини може бути допущено кожного. Цим вони і керуються.
Узагалі більшість соціоігрових вигадок можуть допомогти батькам якось згуртуватись, знайти спільну мову і одне з одним, і з учителем. А в результаті — виграють діти!
- Вікторина
Майже кожний класний керівник — ще й предметник. І йому, як правило, доводиться перевіряти зошити зі свого предмета, або хоча б контрольні роботи.
Ось уявіть, приходить вчитель на батьківські збори і викладає на свій стіл аркуші зі шкільних зошитів (краще старих).Завдання батькам: по почерку з’ясувати аркуш свого сина або доньки.
Тут потрібні певні режисерські коментарі. Всі аркуші вчителю заздалегідь пронумерувати і скласти для себе їхнє розшифрування, щоб оперативніше допомагати батькам і вирішувати суперечливі питання.
Аркуші зі старих зошитів краще вибирати, де найменше (або навіть немає) помилок. Інакше деяким батькам буде здаватися, що вікторину створено для того, щоб осоромити їхню дитину.
- Розповідь за малюнком
Напередодні зборів учні зображують свої літні канікули в декількох малюнках. На батьківських зборах ці малюнки роздають батькам.
По-перше, їм пропонують розповісти про те, що показала (чи хотіла показати) їхня дитина своїм малюнком. Тут для деяких батьків і вчителів можуть виникати різні повчальні несподіванки.
По-друге, батькам пропонують прокоментувати, як виконання малюнка співвідноситься з особливостями характеру їхньої дитини.
І перше, і друге завдання краще проводити не у вигляді горезвісного фронтального опитування, а парами.
Звісно, учитель тоді буде не в курсі багатьох тем, обговорюваних батьківськими парами. Проте самі батьки перебуватимуть у виграшному становищі.
Як утіху радимо класному керівнику режисерський прийом, який би задовольнив і вчительську цікавість, і батьківське прагнення до впорядкованої завершеності. Кожен із присутніх (або кожен охочий — залежно від того, скільки часу залишилося в запасі) розповідає про два найцікавіших (або повчальних) моменти в розповіді-коментарі свого співрозмовника.
Після такої соціоігрової розминки доброзичливість і активність батьківського комітету, як правило, перестають потребувати додаткової стимуляції.
- Чарівна паличка
Батьківський варіант естафети «Чарівна паличка» полягає в такому. «Чарівну паличку» — олівець, лінійку або парасольку — батьки передаватимуть одне одному по рядах. При цьому їм потрібно буде називати (без повторень) будь-яку якість особистості або рису характеру (добрий або злий, слухняний або невихований тощо).
Перший тур — по естафеті батьки називають будь-яку позитивну якість. Якщо хтось забарився або забув, то сусідам дозволяється підказувати. Як правило, на другому-третьому колі відкривається друге дихання. Тому вчителю не потрібно поспішати: нехай «чарівна паличка» пройде декілька кіл. У присутніх від цього інтерес тільки зросте.
Другий тур— тепер називають риси негативні. І знову декілька кіл.
Третій тур— замість «чарівної палички» в руки дають шматочок крейди. Кожен із батьків підходить до дошки і ліворуч записує на ній одну негативну рису, що пролунала, а праворуч — одну позитивну.
Коли естафета з крейдою закінчиться, звучить команда: «Всім встати!». Так розпочинається четвертий тур класної режисури.
Тепер стоячи потрібно поміркувати, яку з негативних якостей (з тих, що на дошці ліворуч) можна переробити («…здається, я знаю як») в одну із записаних праворуч позитивних. Після міркування потрібно підійти до дошки і стрілкою з’єднати ці риси, ставлячи поруч зі стрілкою свої ініціали. Наприклад, хтось обрав лінь і зрозумів, що з перерахованих рис знає, як переробить її у вихованість, і з’єднує їх стрілкою. Інший із батьків, вподобавши, скажімо, ту саму лінь, з’єднує її новою стрілкою з кмітливістю тощо.
Потім будь-хто з батьків, для кого ця негативна риса їхньої дитини завдає чимало клопоту і прикростей, може звернутися до авторів стрілок за допомогою, поясненнями та консультаціями.
Зміст п’ятого туру — взаємні консультації батьків із проблем виховання. Учителю лише залишається нахвалювати ініціативних і записувати проблеми, які зайшли в безвихідь, щоб потім у бібліотеці пошукати відповідну літературу і для себе, і для зацікавлених батьків.
- Слова вдячності (бліц-опитування)
Суть цього бліц-опитування полягає в тому, що його можна проводити і під час спільної зустрічі батьків та дітей, і почергово: спочатку з учнями, а потім із батьками, знайомлячи їх з відповідями для зіставлення, порівняння й ознайомлення.
Для дітей
Завдання № 1. Швидко подумати і продовжити таке речення: «Я поважаю батьків за те, що...».
Завдання № 2. Продовжити речення: «Я люблю своїх батьків, бо...».
Для батьків (1-й варіант)
Завдання № 1. Швидко подумати і продовжити таке речення: «Я поважаю батьків за те, що...».
Завдання № 2. Продовжити речення: «Я люблю своїх батьків, бо...».
Для батьків (2-й варіант)
Завдання № 1. Швидко подумати і продовжити таке речення: «Мене поважає дитина як батька (матір) за те, що...».
Завдання № 2. Продовжити речення: «Мене любить дитина як свого батька (свою матір), бо...».
- Сімейна гра «Чи знаю я тебе?»
Умови проведення гри аналогічні до бліц-опитування
Правила гри:і діти, і батьки відповідають на всі запитання письмово, а потім звіряють записане, якщо відповіді батьків і дітей співпадають, прекрасно. Якщо ні — є над чим задуматись.
Отже, перевіримо, наскільки батьки знають своїх дітей:
- Що проситиме ваша дитина того дня, коли їй ні в чому не буде відмовлено? (Дозволяється написати два бажання.)
- Чим ваша дитина, одержавши повну свободу, почне займатися насамперед? (Дозволяється вказати дві улюблених справи.)
- Чи знаєте ви друзів ваших дітей? Назвіть імена або прізвища трьох найближчих.
- Який предмет у школі для вашої дитини найцікавіший? (Дозволяється назвати два предмети.)
А зараз перевіримо, наскільки діти знають своїх батьків:
- Якого кольору очі у твоєї мами? Батька?
- Який улюблений колір мами? Батька? (Вказувати по два кольори.)
- Яка найулюбленіша квітка твоєї мами?
- Яку пісню любить слухати мама? Батько?
- Чи можеш ти відразу, нікуди не глянувши, назвати дати народження батьків? Запишіть ці дати.
Додатки
Додаток 1
Поради класному керівникові
- Батьки учнів часто вельми далекі від педагогіки, а тому вчитель (класний керівник) має налагоджувати відносини з ними на підставі систематичних спостережень та організації педагогічного всеобучу для них.
- Під час аналізу своєї роботи з батьками згадайте, чи продумуєте ви роботу з ними, наскільки ваші зустрічі та бесіди корисні для них. Чи проводите ви на початку навчального року батьківські збори з порядком денним «Як батьки мають допомагати дітям у навчанні?». Який зміст ви вкладаєте в свої поради? Чи викликає у батьків ваших вихованців бажання звертатись до вас за порадами і приходити на батьківські збори?
- Під час підготовки батьківських зборів заздалегідь слід продумати порядок денний, зміст інформації та настанов, з якими виступите перед батьками. Економте час свій і батьків.
- Перш ніж розпочати батьківські збори чи бесіду, намагайтеся добрими жартами створити атмосферу взаємної довіри.
- Не намагайтеся виправдати себе, учителів, школу, критикуючи учнів та їхніх батьків. Пошук розумних заходів впливу і ваша доброзичливість допоможуть вам знайти спільну мову з батьками та позитивно вплинути на навчання і виховання їхніх дітей.
- Зв’язок із батьками учнів має бути постійним, а не від випадку до випадку і не лише тоді, коли в класі трапилася надзвичайна подія.
- Перш ніж звернутись до впливу батьків, з’ясуйте, наскільки і в чому вони авторитетні для учня, що самі учні знають про своїх батьків і як ставляться до них.
- У разі запрошення батьків до школи повідомте їм причини виклику, це позбавить їх зайвих хвилювань і дозволить підготуватися до бесіди з вами.
- Частіше запрошуйте батьків для того, щоб похвалити учня, це дає хороший виховний ефект. Нехай запрошення до школи не викликає в батьків думку «Що він там знову накоїв?».
- Інколи бесіду з батьками доцільно проводити в присутності учня. А як робите ви? У яких випадках і чому?
- З якою метою ви відвідуєте своїх вихованців та їхніх батьків удома? Чи знаєте ви умови життя та виховання кожного учня?
- Не надавайте великого значення і не дорікайте батькам за незначні порушення учнями дисципліни на уроках. Придивіться уважніше до дій і методів педагогічного впливу своїх колег на уроках і виробіть єдині вимоги з урахуванням індивідуальних особливостей учнів свого класу.
- На зборах батьків може йтися про роль особистого впливу батька в сім’ї, про створення нової традиції в школі, традиції виховання дітей на прикладі батьків.
- Майте завжди при собі щоденник педагогічних спостережень. До нього корисно додати: адреси учнів, домашні та службові телефони їхніх батьків; дні народження учнів, з якими важливо їх привітати. Занотовуйте у щоденнику свої спостереження, успіхи та невдачі — це допоможе вам під час вибору правильних дій щодо виховання учнів.
Додаток 2
Як успішно провести зустріч із батьками
Щоб створити комфортну, невимушену атмосферу, використовуйте нетрадиційні методи привітання учасників. Наприклад, запропонуйте батькам відрекомендуватись, називаючи своє повне ім’я та пригадуючи, як їх називали в дитинстві, розповідаючи про свої улюблені справи або про те, що сказала їм дитина, коли вони виходили з дому. Виявляйте творчість у пошуках методів привітання та намагайтесь урізноманітнювати їх.
- Заохочуйте батьків до активного обговорення. Цього можна досягти, ставлячи запитання, які вимагають розгорнутої відповіді, або розподілом учасників на пари чи невеличкі групи, в яких батьки почуватимуться вільніше і їм легше буде висловити свою точку зору.
- Проводьте зустріч із батьками в затишному, зручному приміщенні.
- Якщо є така можливість, поставте стільці колом, щоб усі бачили одне одного і почувалися залученими до обговорення.
- Надсилайте батькам запрошення та звертайтеся в них до кожного персонально.
- Завжди передбачайте час для того, щоб родини могли поспілкуватися між собою.
- Доповідь робіть короткою. У дорослих невелика тривалість концентрації уваги після робочого дня.
- Ураховуйте інтереси та потреби родин під час вибору тематики зустрічі.
- Обов’язково включайте до свого виступу розважальні ігрові моменти.
- Використовуйте наочність, відео, роздавальний матеріал для підкріплення свого виступу.
- Якщо ви розповідаєте про життя класу, використовуйте фотографії, записи (аудіо, відео) дітей свого класу.
Методична порада
Етапи підготовки до батьківських зборів
- Вибір теми зборів.
- Визначення цілей батьківських зборів.
- Вивчення класним керівником та іншими організаторами зборів науково-методичної літератури з розглянутої проблеми.
- Проведення мікродослідження в співтоваристві дітей і батьків (анкетування, бесіди, тестування).
- Визначення виду, форми й етапів батьківських зборів, способів і прийомів спільної роботи його учасників.
- Запрошення батьків та інших учасників зборів.
- Розробляння рішення зборів, його рекомендацій, пам’яток для батьків.
- Обладнання й оформлення місця проведення батьківських зборів.
Немає коментарів:
Дописати коментар